Din oras

Transportul în comun, veșnica problemă! „Folosim autobu

Transportul public a reprezentat întotdeauna un subiect sensibil pentru locuitorii din Constanța. De-a lungul timpului, aceștia au semnalat atât problemele cu care se confruntă, cât și sugestiile pentru îmbunătățirea acestui sistem. Autobuzele vechi sunt considerate ”oile negre” ale CT Bus, iar cetățenii așteaptă cu nerăbdare să scape de ele. Se va întâmpla acest lucru în curând?

Cei care folosesc transportul în comun zilnic știu cât de frustrant este să aștepți autobuzul într-o dimineață rece sau ploioasă, mai mult de 20 de minute, sau cât de neplăcut este să stai printre gunoaie aruncate în autobuz de persoanele neglijente. Autobuzele bătrâne ale companiei de transport sunt inamicul numărul unu al călătorilor. Vara, aceste vehicule vechi devin insuportabil de călduroase, deoarece nu dispun de aer condiționat, iar iarna, oamenii îngheață pe scaune. Există vreo șansă ca aceste „oi negre” să dispară de pe străzile Constanței? Când vom avea un sistem de transport mai ecologic?

Pe 20 ianuarie 2025, primarul Constanței, Vergil Chițac, a semnat un contract pentru achiziția a 22 de autobuze electrice, împreună cu stațiile necesare. Acest contract, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Componenta C10 – Fondul local, include 22 de autobuze electrice de ultimă generație și 29 de stații de încărcare (22 lente la garajul CT Bus și șapte rapide, dintre care trei pe strada Arcașului și patru la garajul CT Bus). Valoarea totală a contractului este de 53.350.000 lei + TVA (10.136.500 lei), cu un termen de livrare de opt luni de la emiterea ordinului de începere.

Această investiție, cu un buget total de peste 63 de milioane de lei, reprezintă un pas crucial în direcția unui transport public modern, ecologic și eficient pentru cetățeni.

„Transportul public este o prioritate pentru municipalitate, iar acest proiect subliniază angajamentul administrației locale față de dezvoltarea sustenabilă a orașului. Autobuzele electrice și infrastructura aferentă vor contribui nu doar la reducerea poluării, dar și la creșterea confortului pentru locuitorii noștri”, a declarat primarul Constanței, Vergil Chițac, pe pagina sa de Facebook.

„Au fost vandalizate de nenumărate ori”

Desigur, reacțiile nu au întârziat să apară după anunțul acestei vești. Locuitorii din Constanța și-au exprimat nemulțumirile legate de transportul public și de infrastructura orașului.

„Semnăm contracte pentru autobuze electrice, dar în realitate folosim autobuze care abia se țin pe picioare. Și dacă nu mă credeți, vă invit pe linia 5-40, unde veți găsi un autobuz albastru și unul verde care ilustrează ceea ce spun. Până ajung cele electrice, noi cetățenii suntem nevoiți să folosim vechile autobuze”, a notat Cristina V., o constănțeancă.

Întrebarea „Vor dispărea autobuzele vechi de pe străzile Constanței?” nu are încă un răspuns concret. Contactați de redactorii ziarului Cuget Liber, reprezentanții companiei CT Bus ne-au explicat situația actuală a autobuzelor vechi.

„Obiectivul nostru este să înlocuim flota. Autobuzele electrice abia acum vor fi fabricate, iar odată ce vor ajunge, vom lua o decizie în privința retragerii vechilor autobuze. În prezent, aproximativ 50 de autobuze MAZ (n.r. autobuzele vechi) sunt operaționale. Nu sunt folosite toate simultan, dar acestea asigură aproximativ 17-18% din transportul pasagerilor. Au fost folosite și în perioada aglomerată, cum ar fi la Neversea. Deși au fost vandalizate de multe ori, acestea au fost reparate. Momentan, nu există planuri pentru a le înlocui, însă ne dorim cu adevărat o flotă modernă”, a transmis Mihai Grigoruță, purtător de cuvânt al companiei CT Bus, pentru ziarul Cuget Liber.

Până când ne vom bucura de autobuzele electrice, va trebui să „rezistăm” cu cele existente. Este important de menționat că nu toate autobuzele sunt vechi; în oraș circulă și unele noi, dar ar fi benefic ca întreg sistemul de transport public să fie dotat cu vehicule care să nu ne facă să înghețăm iarna și să ne topim vara.


Exit mobile version