Din oras

Livratorii străini fac pasul către ride-sharing!

Dacă până acum aveam obiceiul să primim mâncarea comandată la ușă prin intermediul cetățenilor străini, de anul acesta, aceștia vor deveni și șoferii care ne vor transporta acolo unde avem nevoie.

Cetățenii străini, inclusiv cei din țări non-UE, vor avea posibilitatea să lucreze ca șoferi pe platformele de ride-sharing sau să devină taximetriști.

România va revizui legislația astfel încât companiile de taxi și ride-sharing să poată angaja șoferi din rândul cetățenilor străini, inclusiv din state non-UE, ceea ce marchează o noutate chirurgicală în domeniul legislativ.
Aceasta va facilita importul de șoferi profesioniști din țări mai puțin dezvoltate, deja prezente pe piața muncii din România: Nepal, Sri Lanka, Vietnam sau Filipine.
Cererea de șoferi profesioniști a crescut semnificativ în ultimii ani, datorită popularității tot mai mari a aplicațiilor de ride-sharing, ceea ce a amplificat deficitul de forță de muncă în acest domeniu. Salariile din aceste sectoare (livrări și ride-sharing) nu mai sunt suficient de atractive pentru a motiva oamenii să accepte astfel de locuri de muncă, fiind considerate surse de venit secundare, ceea ce a dus la criza de personal.
După cum subliniază organizațiile din domeniu, autoritățile române au fost rugate de mai bine de cinci ani să permită angajarea de lucrători din alte state, iar se pare că acest lucru va deveni realitate chiar începând cu acest an. Informațiile s-au răspândit rapid între șoferii activi pe aceste platforme, iar părerile sunt împărțite, ca de obicei.
Este deja cunoscut că livratorii străini, de când au apărut pe piața muncii din Constanța, nu au fost priviți cu bunăvoință de către cetățeni. Principalele nemulțumiri raportate de constănțeni se referă, în general, la modul în care era livrată mâncarea, dar și la dificultățile de comunicare cu angajații străini.

Șoferii constănțeni, sceptici

Decizia autorităților de a permite cetățenilor străini să devină șoferi de taxi sau să folosească platformele de ride-sharing a generat multe reacții printre șoferii locali. După experiențele cu livratorii străini, mulți șoferi sunt îngrijorați că și șoferii străini de taxi sau ride-sharing ar putea înrăutăți situația din trafic. Printre principalele plângeri exprimate de conducătorii auto constănțeni se află stilul de conducere uneori haotic al livratorilor străini care circulă pe scutere fără a respecta regulile de circulație.
„Am observat de multe ori livratori străini care circulă printre mașini pe scuter, trec pe roșu sau se opresc brusc în mijlocul drumului. Dacă așa vor conduce și cei care vor deveni șoferi pe aceste aplicații, traficul din Constanța va fi un haos total”, a declarat un șofer constănțean. „De câte ori nu mi-a sărit un scuterist în față fără să se asigure? Nu afirm că doar cei străini fac asta, dar am observat că mulți dintre ei par să nu cunoască regulile sau să nu le pese. Dacă vor conduce mașini în același mod, ne vom confrunta cu mult mai multe accidente”, a adăugat un alt șofer.
Pe lângă aceste îngrijorări, există și problema integrării șoferilor străini în sistem. O parte din constănțeni își exprimă dubiile cu privire la cum se vor adapta aceștia, în special din cauza barierelor lingvistice.
„E dificil să comunici chiar și cu unii șoferi români, darămite cu cineva care abia vorbește engleză. Cum ai putea să le explici unde să te ducă? Sau ce faci dacă apar probleme? Trebuie să existe reguli clare”, a declarat Bianca C., o tânără studentă.
Deși unii consideră această schimbare o soluție pentru criza de șoferi, alții sunt îngrijorați de impactul pe care îl va avea asupra traficului și asupra celor deja angajați în domeniu. Aceste modificări legislative vor aduce schimbări semnificative în transportul urban, iar efectele lor vor deveni vizibile în lunile următoare.
Această modificare va fi implementată în primăvara anului 2025, în București. Șoferii străini vor susține un examen teoretic în limba engleză în luna martie, iar cei care îl vor promova vor obține un certificat de conducător auto taxi/conducător auto în regim de închiriere.